Deurwaarder zet inboedel in stromende regen op straat in Tilburg, kan dat zomaar?

Beslag deurwaarder

TILBURG – Een drijfnat bankstel, een zeiknatte beeldbuis-tv en een stofzuiger waar het regenwater doorheen loopt. Een groot deel van de inboedel van een appartement aan de Munttorenstraat in Tilburg is dinsdag verloren gegaan doordat het door een deurwaarder in de stromende regen op straat is gezet. Zonde van de spullen misschien. Maar het is precies zoals bij een uithuiszetting gewerkt wordt. Vier vragen en antwoorden. 

1. Mag een deurwaarder zomaar een huis leeghalen? 

Niet voordat een rechter de huurovereenkomst heeft ontbonden. Dat kan bijvoorbeeld als een bewoner zijn huur twee maanden of meer niet betaalt. De huurder krijgt van de rechter de tijd om zelf te verhuizen. Maar als dat te lang duurt, of iemand vertrekt zonder zijn spullen, kan een woningcorporatie besluiten om een deurwaarder in te schakelen. Die ontruimt het huis overigens niet alleen. Er is altijd een hulpofficier van justitie bij, een slotenmaker en een verhuisploeg. In sommige gevallen assisteert ook de politie. 

2. Is het normaal dat de spullen dan op straat worden gezet? 

Daar is al jaren discussie over, zegt Wilbert van de Donk, voorzitter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). Sommige gemeenten vinden dat de deurwaarder of eigenaar van de spullen ook moet zorgen dat de inboedel netjes wordt afgevoerd. Maar deurwaarders vinden het juist een taak van de gemeente. ,,Hier ontbreekt wetgeving over‘’, zegt Van de Donk. ,,Er is geen duidelijkheid wie zich erover moet ontfermen. We vinden het in elk geval geen taak voor de deurwaarder, die heeft de schone taak om alles wat in huis staat letterlijk aan de straat te zetten.’’

De gemeente Tilburg houdt de partij die de inboedel op straat zet er wel verantwoordelijk voor. Dat is bij een huurhuis vaak de woningbouwcorporatie. 

3. Moeten de spullen niet beschermd worden tegen de regen of diefstal? 

Dat is officieel aan de eigenaar van de spullen zelf. Is hij er niet bij, dan wordt het beheer van de spullen opstraat een zaak voor de gemeente, die voor een uithuiszetting officieel wordt ingelicht. De ene gemeente gaat er volgens de KBvG beter mee om dan de andere. Het komt voor dat gemeenten pas na uren iemand sturen, als de inboedel is natgeregend of door anderen is meegenomen. 

De gemeente Tilburg stuurt altijd een boa mee, die een oogje in het zeil houdt. 

4. Wat gebeurt er vervolgens met de spullen?

Ze kunnen niet op straat blijven staan en moeten snel worden opgeruimd. Zorgt de eigenaar van de inboedel er niet zelf voor, bepaalt de medewerker van de gemeente wat ermee gebeurt, zegt de KBvG. In Tilburg wordt dat gedaan door een externe partij, die door de gemeente wordt ingehuurd. Die schat de waarde en heeft twee keuzes. Als hij denkt dat het niet veel meer is, laat hij de inboedel vernietigen. De deurwaarder en de eigenaar van de spullen krijgen vervolgens keurig een lijstje met alle spullen die naar het grofvuil zijn gegaan. 

Hebben de spullen nog wel waarde, dan moet de gemeente ze opslaan en bewaren voor de eigenaar. Die heeft vervolgens dertien weken de tijd om ze terug te vragen. Dat gebeurt volgens Van de Donk echter zelden, omdat de eigenaar daarbij ook de rekening gepresenteerd krijgt voor het opruimen en de opslag. Komt niemand de spullen binnen die tijd ophalen? Dan mag de gemeente ze (laten) verkopen om de kosten te dekken. In Tilburg gaat de rekening voor het opslaan altijd naar de uitvoerende partij, zegt een woordvoerder. Dat is vaak de woningbouwvereniging of deurwaarder. 

De spullen in de Munttorenstraat zijn door een gespecialiseerd bedrijf opgehaald. Maar wat er in dit specifieke geval met de huisraad is gebeurd, willen instanties omwille van de privacy niet zeggen. 

Bron: BD.nl